Semmering - první horská železnice
Ve světě železnice je slovo Semmering pojmem. Uslyšíte o Krušnohorském Semmeringu, Pražském Semmeringu, Slezském Semmeringu…
Všechny tyto a další podobné železnice se vyznačují určitou výjimečností. Zpravidla jsou to tratě v horském prostředí, nebo alespoň v kopcích, odvážně překonávající sedla a údolí. Svůj název či přezdívku dostaly podle původního Semmeringu, který se nachází v Dolním Rakousku. Je to jméno průsmyku ležícího ve výšce 965 m n.m. a stejnojmenné vesnice, později přenesené i na jednu pozoruhodnou stavbu.
Autor: Tschaut Marcus
Jde o horskou železnici, která ve své době znamenala skutečný převrat. Nebyla totiž jen první železnicí svého typu v Rakousku, ale i v Evropě a dokonce drží světové prvenství v překonání horského hřebene železnicí klasického typu. Vede z Gloggnitz do Mürzzuschlagu a od svého dobudování v podstatě spojuje Vídeň s jadranským pobřežím. Až do té doby tudy jezdily jen koňské povozy. Teprve v roce 1814 dostal tehdejší C.K. ministr Karl Friedrich Kubeck za úkol zajistit železniční spojení až do Terstu a propojit tak jih s centrem monarchie. Úlohy se o mnoho let později ujal Carlo di Ghega (1802 – 1860) narozený v italských Benátkách, avšak pocházející z albánské rodiny. Rakušané si ovšem jeho jméno „porakouštili“ na Karl von Ghega, snad aby zakryli jeho původní kořeny. Roku 1851, v průběhu stavby semmeringské železnice, byl navíc povýšen do rytířského stavu („Ritter“). Proto je nejvíce znám jako Karl Ritter von Ghega.
Ale zpět k samotné železnici. Ve své době byla stavba železnice přes Semmeringský průsmyk považována za neuskutečnitelnou. Karl si to ovšem evidentně nemyslel a roku 1844 předložil smělý plán na překonání sedla klasickou železnicí (nikoliv zubačkou). Samotná výstavba začala v roce 1848 a trvala 6 let, do roku 1854. V té době byla nejvýše položenou železnicí světa a zároveň se stala dodnes obdivovaným vzorem harmonického souznění krajiny s technickým dílem.
Autor: lembagg
Velmi kvalitní práci projektanta i stavebníků a dělníků dokládá fakt, že se železnice stále používá a každý si tak zajímavou projížďku může vyzkoušet. Trasa má délku 41 kilometrů s celkovým převýšením 460 metrů. Je na ní 16 viaduktů, 15 tunelů a více než 100 kamenných a 11 železných mostů. Přitom má 60% délky trati stoupání v rozmezí 20–25%. Cesta po železnici je neopakovatelným zážitkem, kdy můžete obdivovat nejen samotnou trať, ale také okolní přírodu s úžasnými scenériemi divokých hor. Poblíž viaduktů a jiných zajímavých míst tratě jsou navíc pečlivě upravená odpočinková místa s lavičkami, kde mohou železniční nadšenci příjemně relaxovat. Ti se totiž často nespokojí jen s projížďkou vlakem, ale procházejí se s fotoaparátem podél tratě. Železnice ke všemu vede oblastí, kde najdete mnoho možností sportovního a turistického vyžití, a to ve všech obdobích roku.
Stavba je považována za natolik významnou, že byla roku 1999 prohlášena za součást světového kulturního dědictví UNESCO.
Uvidíme ovšem, co přinese budoucnost. V postupně globalizovaném světě, kde se zboží a suroviny stále převážejí z jednoho konce planety na druhý, sílí tlaky na zvýšení přepravní kapacity. Rakouská vláda proto hodlá v oblasti vybudovat novou železnici s tunelem, vedoucím skrze úpatí hory. Proti tomu ovšem silně protestuje místní dolnorakouská vláda s tím, že projekt by měl negativní dopad na hladinu spodních vod a tím na celé životní prostředí. Spory probíhají již několik let a zatím není jisté, jak celá záležitost skončí. Každopádně je asi lepší podívat se na semmeringskou železnici už teď, než tady začne stavební ruch…
Autor: Michal Hamšík
Článek byl zobrazen 7 555 krát.
Neváhejte a jeďte s námi objevovat krásy ostrova plného přírodních krás a historie. Výklad v češtině po celou dobu zájezdu, doprovod, organizace, koordinace a místní zajímavosti. CK Tilia
Objevte největší lákadla západu USA - 10 národních parků a města Los Angeles, Las Vegas, San Francisco a Salt Lake City. Zájezd i pro seniory! CK Simon Tourist.
Vypravte se s RIVIERA TOUR na plavbu po Rudém moři, Středozemním moři nebo Karibiku a poznejty jejich největší krásy. Zažijete neopakovatelnou atmosféru dovolené na výletní lodi. Včetně letenky a českého delegáta.
Výběr těch nejlevnějších zájezdů pro rok 2024 za mimořádné ceny. To nejlepší z českých a německých CK na jednom místě.
Nejširší nabídka ubytování ve všech destinacích světa za bezkonkurenční ceny. Hotely, apartmány, penziony, prázdninové domy, ubytování v soukromí. Jednoduchá rezervace online.
Stovky hotelů, penzionů a dalších ubytovacích kapacit v Rakousku. Rezervace ubytování online a v češtině. Najít si ubytování v zahraničí nikdy nebylo tak snadné ...
Bohatá nabídka pobytových i poznávacích zájezdů do Rakouska za mimořádné ceny. Last minute nabídky českých i německých CK.
RSS v. 0.91, RSS v. 2, Atom . Copyright © svetadily.cz | Created by weto.cz webdesign.
Rakousko.Světadíly.cz jsou komplexním průvodcem po Rakousku. Najdete zde články, rady a informace na cesty, průvodce rakouskými městy Vídeň, Salzburg a dalších, informace o lyžařských letoviskách i obecné informace o lyžování v Rakousku. Rakousko je země snadno dostupná, proto zde najdete i informace o zajímavých vesničkách a tipy na krátké výlety. Součástí jsou i zájezdy do Rakouska, poznávací zájezdy, lyžařské zájezdy a pobyty spojené s golfem.
Další cestovatelské stránky na Světadílech - Egypt | Řecko | Itálie | Španělsko | Kanárské ostrovy | Turecko | Tunisko | Chorvatsko | USA